iKid אתר לילדים
מגילות ים המלח
מגילות ים המלח
חזרה לעמוד ראשי - עשרת הדיברות

עשרת הדיברות

היום נלמד מה הן עשרות הדברות: איפה הן כתובות, מה הן אומרות ולמה זה בכלל חשוב, אז בואו נתחיל!

לוחות הבריתעשרת הדיברות

היום נלמד מה הן עשרות הדברות: איפה הן כתובות, מה הן אומרות ולמה זה בכלל חשוב, אז בואו נתחיל! עשרת הדברות הם עשרה חוקים שציווה עלינו אלוהים במעמד הר סיני. עשרת הדברות כתובות באחד מספרי התורה, ספר שמות בפרק כ'. לפני שנתחיל להגיד מה הם עשרת הדברות נתחיל לספר איך בכלל הגענו למעמד הר סיני מה זה אומר ולמה זה כל כך חשוב לנו לעם היהודי. איזה חג מציין את מעמד הר סיני עשרת הדברות וקבלת התורה ואיפה הכל התחיל.

אז איפה זה סיני ומה עשינו שם?
סיני נמצאת במצרים, מה לנו ולמצרים אתם שואלים? בכיתה ב' מי שמתחיל ללמוד תורה קורא את ספר בראשית שם הוא לומד שאחד מאבותינו (יעקב) החליט לעבור לגור במצרים כי בארץ היה רעב כבד ובמצרים החיים היו מפותחים וטובים יותר, תנסו לחשוב על זה כמו על ארצות הברית של היום שם יש דיסני לנד ומקדונלדס וכל מיני דברים מגניבים. הילדים, הנכדים והנינים של יעקב חיו במצרים ונהנו שם עד ש...(תכינו את עצמכם מראש זה הולך להיות מפחיד) פרעה החליט שנמאס לו מהיהודים! והוא מעביד אותם בעבודות קשות! אז הפכנו להיות עבדים. אם אתם זוכרים מההגדה של פסח אלוהים שלח אלינו מושיע שישחרר אותנו מעבדות לחירות את משה אבינו. כשהשתחררנו מעבדות לחירות הלכנו אל הארץ המובטחת ארץ ישראל וכדי להגיע אליה עשינו מסע בחצי האי סיני ששיך למצרים. בזמן שבני ישראל הלכו לכיוון ארץ ישראל קרא אלוהים למשה (שהיה המנהיג של העם) לקבל עליו את החוקים והמצוות שמעכשיו יקיימו בני ישראל, החוקים הדתיים וחוקים שבין אדם לחברו. החוקים הדתיים אנחנו מבינים שאלו חוקים בינינו לאלוהים, אבל מה זה חוקים שבין אדם לחברו? אלו הם החוקים שנכתבו בין בני האדם כדי שלא נפגע באנשים אחרים שנהיה אנשים טובים ונתנהג כמו שצריך.

את החוקים קיבל משה בלוחות הברית, אשר עד היום מהווים את החוקים הבסיסים ביותר בחברה מתוקנת...

אז מה הם הדברות? איזה חוקים קבע לנו אלוהים?

1. אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים,

2. לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי. לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ. לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם, כִּי אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא, פֹּקֵד עֲוֹן אָבֹת עַל בָּנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים לְשׂנְאָי, וְעֹשֶׂה חֶסֶד לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָי.

3. לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא, כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא.

4. זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ. שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ, וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ. לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ, אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם, וַיָּנַח בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, עַל כֵּן בֵּרַךְ ה' אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת וַיְקַדְּשֵׁהוּ.

5. כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ.

6. לֹא תִרְצַח.

7. לֹא תִנְאָף.

8. לֹא תִגְנֹב.

9. לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר.

10. לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ. לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ.

ועכשיו בואו נעשה קצת סדר ונתרגם את הדברים:
הדיבר הראשון - אני האלוהים שלכם אתם תאמינו בי כי הוצאתי אתכם ממצרים עכשיו אתם חופשיים ולא עבדים יותר.

הדיבר השני - יש רק אל אחד, במדינות אחרות בעולם העתיק היה נהוג שיש אל לכל דבר אל לגשם, אל למלחמה, אל או אלה לאהבה אבל פה אנחנו רואים שיש רק אל אחד ואסור לעשות אלים אחרים ולהתפלל אליהם בכל דרך שהיא.

הדיבר השלישי - לא לשאת את שם האלוהים לשוא ולמה? מכירים את הקטע הזה שאומרים "תשבע באלוהים שאתה אל משקר" או משהו בסגנון? מכאן זה נובע, אסור להשבע שבועות שקר בטח שלא בשם אלוהים.

הדיבר הרביעי - יום שבת הוא יום מנוחה אל תעבדו תנוחו. פעם היו עובדים שבעה ימים בשבוע וזה מאוד קשה ומטיש, כל אדם צריך מנוחה עם הבית עם המשפחה ולא רק לעבוד כל חייו.

הדיבר החמישי - מדבר על מתן כבוד להורים, הם אלו שהביאו אותך לעולם ונותנים בשבילך את הכל, כבוד להורים זה דבר מאוד חשוב ועל פי האמונה כבוד אב ואם מזכה בכניסה לגן העדן (המלצה שלי שווה).

הדיבר השישי - אסור לרצוח יש ערך לחיי אדם כל אדם הוא עולם שלם ולנו אסור להחליט מי יחיה ומי ימות.

הדיבר השביעי - אסור לנאוף כלומר לבגוד בבן או בבת זוג, על מנת לשמור על מערכת היחסים.

הדיבר השמיני - אסור לגנוב, גניבה היא דבר אסור! מכיוון שאנחנו לוקחים שמהו ששיך למישהו אחר.

הדיבר התשיעי - אסור לשקר, אף אחד לא אוהב שמשקרים לו, ולכן גם לנו אסור לשקר על אחרים.

הדיבר העשירי - אסור לחמוד, לחמוד זה לרצות את מה שיש לאחר כי כשאתה כל כך רוצה מה שיש לאחר זה יכול להגיע למצב שאתה תרצה לקחת את זה ממנו ולא להתאמץ ולהשיג את זה בעצמך.


החלוקה בין אדם לחברו ובין אדם לאלוהים
עשרת הדברות הם חוקים שמחולקים לחוקים דתיים וחוקים בין האנשים. ה4 הראשונים הם בעיקר חוקים דתיים שאם עברנו על החוקים האלה ביום כיפור אלוהים סולח לנו כשאנחנו מבקשים סליחה בבית הכנסת. ששת החוקים האחרים שבין אדם לחברו הם חוקים לחברה טובה שנהיה טובים אחד לשני ונוכל לחיות טוב חיים בכבוד. החוקים האלה קיימים בכל מדינה מתוקנת עם ערכים ויש לה עונשי מאסר ועונשים אחרים בחוק. כדי שיסלחו לנו על ששת החוקים האחרים אנחנו חייבים לבקש סליחה מהאנשים ולהתנצל מעומק הלב עליהם כי אם האדם שפגענו בו לא יסלח לנו גם אלוהים לא יסלח לנו.

חג מתן תורה - חג השבועות

חוץ מיום כיפור יש לנו חג נוסף שקשור למעמד של קבלת עשרת הדיברות בהר סיני וזהו חג שבועות. בהר סיני חוץ מעשרת הדיברות קיבלנו גם את התורה את ההיסטוריה של העם שלנו ואת זה חוגגים בחג השבועות.
© כל הזכויות שמורות - אייקיד